News Ticker

Stonerfilm review: The Night Before (2015)

thenightbefore

Iedereen weet dat sommige films gewoon gemaakt zijn om te kijken wanneer je knetter stoned bent. En waarschijnlijk bedacht en gemaakt zijn door mensen die ook wel van een jointje houden. “The Night Before” is duidelijk zo’n film en absoluut de must-see Stonerfilm van het afgelopen seizoen.

Als het gaat om de moderne Stonerfilm, zijn er weinig filmsterren die meer impact hebben gemaakt dan Seth Rogen en z’n maten. Seth Rogen en zijn team zijn verantwoordelijk voor onder andere “Pineapple Express”, “The End” en “The Interview” en zijn niet te verlegen om toe te geven dat ze wel van een jointje houden.  Met Pineapple Express hebben ze zelfs een trend gezet en de populariteit van wietzaden van dit soort erg opgekrikt. De nieuwe film is wederom een kraker die ons liefhebbers van dit genre wederom in een deuk zal hebben.

Part 2.2

The Night Before draait om het verhaal van drie beste vrienden; Isaac (Seth Rogen ), Chris (Anthony Mackie), en Ethan (Joseph Gordon-Levitt).  Sinds Ethans ouders op tragische wijze overleden tijdens Kerstmis, komen de drie jaar in jaar uit elke kerstavond bij elkaar komen om te feesten en om Ethan door deze droevige tijd van het jaar te helpen.
Na een paar jaar lijkt het leven geleidelijk te veranderen en de groep beseft dat de jaarlijkse traditie niet veel langer in stand kan blijven. Isaac en zijn vrouw Betsy (Jillian Bell) staan op het punt om een baby te krijgen, Chris is te druk met rijk en beroemd zijn, en Ethan, nou ja, Ethan heeft nog steeds niet echt veel te doen. Desalniettemin besluiten ze om hun laatste kerstavond samen door te brengen… en hier begint het avontuur.

Isaac gooit in z’n lamlendigheid een hele zak paddo’s naar binnen, denkend dat dit eventueel zal helpen om zijn levensvragen te beantwoorden maar dit wakkert zijn paranoia natuurlijk alleen nog maar meer aan. Meer drugs, andere drugs en ja hoor, de situatie wordt alleen maar erger. Maar gelukkig maakt het dit voor ons kijker alleen maar nog grappiger. Seth Rogen speelt zijn rol wederom fantastisch, en is de chaotische, jolige grapjas zoals we hem kennen.

De titel van de film verwijst natuurlijk naar de avond voor kerst en werd tevens vlak voor de kerst gelanceerd, maar wetend dat niet iedereen rond de kerst naar de bioscoop gaat, is het goed om te vermelden dat de film ook gewoon de rest van het jaar de moeite waard is (en tevens momenteel eindelijk als goeie torrent beschikbaar is, knipoog).

De film is natuurlijk niet alleen een grote grap. Er is wel degelijk wat diepte en er worden ook serieuzere problemen besproken en er zijn natuurlijk ook hartverwarmende momenten tussen alle grappen en grollen. Elk van de drie vrienden gaat door een existentiële crisis, met Isaac twijfelend of  hij en wel klaar voor is om vader te worden, Chris die geconfronteerd wordt met de druk en de valkuilen van het beroemd en succesvol zijn en Ethan die zich afvraagt wat hij nou eigenlijk heeft bereikt in zijn leven.

Naast Gordon-Levitt, Rogen en Mackie,  bevat de film ook rollen voor een reeks andere sterren. James Franco is natuurlijk weer aanwezig, maar ook Miley Cirus, Jason Mantzoukas, Mindy Kaling, Tracy Morgan, Lizzy Caplan en Michael Shannon.

Wanneer je een fan bent van de eerdere films van Rogen en z’n vrienden, is deze film zeker een aanrader! Dus buckle up en hou je buik maar goed vast.

Welke films vindt u leuk om te zien?

Photo credit: Columbia Pictures

About Editorial Office

Heeft u het nodige te vertellen en zoekt u een goed platform? Wilt u auteur worden bij Amsterdam Today? Dan bent u op deze pagina aan het goede adres. Om onze selectie zo zorgvuldig mogelijk te kunnen doen, willen we graag alvast een conceptartikel met 600 tot 1000 woorden (voor eventuele publicatie) van u ontvangen. Als we denken dat er een goede match is, dan zullen we u benaderen voor extra informatie en maken we graag verdere afspraken met u over het schrijven voor Amsterdam Today. Bent u een expert op een bepaald gebied? Of kent u kandidaten die zich online manifesteren met interessante maar vooral relevante berichten in de categorie Travel, Luxury, Business, Gastronomic of Automotive. Laat het ons weten via Editor@AmsterdamToday.eu. Contact: Website | Facebook | Google+ | YouTube | More Posts